Pytania o biuro idealne

Wybór właściwego biura ma wpływ na funkcjonowanie i finanse firmy. To nie przesada, bowiem niewłaściwy dobór lokalizacji to utrudniony dojazd dla klientów i pracowników, a zbyt wysoki czynsz nadwyręża budżet. Do tego wynajęcie biura wymaga myślenia perspektywicznego, bo umowa obejmuje kolejne 3-5 lat. Aby nie “utopić” pieniędzy i nie żałować swoich wyborów, warto zadać sobie kilka pytań odnośnie danej oferty biura dla małej firmy.

Rozwój małej firmy może obejmować różne obszary, np. ściągać niewielu, ale coraz to droższych klientów, albo poszerzać swoją działalność a wraz z nią wymagać większej liczby pracowników. Każdy właściciel firmy musi rozważyć, czy biuro, które chce wynająć będzie wystarczająco duże, gdy dojdą do firmy kolejne osoby? Albo czy możemy wynająć biuro na krótszy czas i mieć możliwość przeniesienia się do lokalu większego na terenie tego samego biurowca?

Chociaż w małych firmach pracuje tylko kilka osób, to ci najcenniejsi powinni mieć wpływ na to, w którym miejscu pracuję. Jeśli wydłuży im się czas dojazdu do pracy, albo sam dojazd będzie uciążliwy poszukają sobie innej pracy… Dlatego wybierając biuro sprawdźmy, czy w pobliże biurowca łatwo dotrzeć z różnych rejonów miasta oraz co o danej lokalizacji myślą pracownicy. Podobna zasada dotyczy klientów – muszą przejechać przez całe miasto? Nie będą mieli gdzie zaparkować? – stracimy ich.

To, w jakim biurowcu mamy siedzibę firmy jest sygnałem dla klientów i pracowników. Nikt nie chce przebywać w obskurnej kamienicy, dlatego lepszy będzie nowoczesny biurowiec, w którym administrator regularnie przeprowadza remonty. Nie każdy jednak powinien wynajmować biuro w biurowcu przypominającym dubajski hotel – może on odstraszać klientów szukających tańszych usług.

Pamiętajmy, że oprócz czynszu zapłacimy też za media, ochronę i sprzątanie budynku, za miejsce parkingowe. Zanim podpiszemy umowę sprawdźmy, jakie opłaty zawarte są w czynszu, a jakie trzeba ponieść osobno.